I EL hader vi ikke biler, vi har bare en større kærlighed til mennesker og natur

Søndag 18. juni kunne man i Berlingske læse en leder om, at vi i Enhedslisten hader biler. Vi hverken hader biler eller ønsker at gøre det umuligt at køre bil i København.

Vi ønsker derimod, at dem, der har behov for en bil, fortsat skal kunne benytte sig af den. Vi skal ikke presse alle ud af bilerne, men vi skal formindske behovet for dem. På den måde undgår vi en by, der drukner i biler.

Også Dansk Industri Transport mener, at der er behov for at nedbringe mængden af biler i København, for at give bedre plads til den nødvendige kørsel, blandt andet varelevering og håndværkere.

Man har i Berlingske tidligere kunnet læse vores fælles forslag om roadpricing. Når en brancheorganisation for transport mener, at der skal kigges på antallet af biler i vores hovedstad, så er det næppe fordi de hader biler, men fordi der breder sig en forståelse af, at løsningen er færre biler på vejene.

Selv Lars Weiss (S) og Jens-Kristian Lütken (V) er enige i vores vision for København. De er bare uenige i midlerne.

Vi mener, at vi bliver nødt til at begrænse bilernes plads for at skabe mere rum til grøn transport, hvor de ønsker flere veje, konkret en havnetunnel som del af en Østlig Ringvej.

En løsning der også bliver nævnt i Berlingskes leder. Men flere veje, også en Østlig Ringvej, vil skabe mere biltrafik i København, og give endnu mere trængsel på de allerede hårdt prøvede veje. Vi ønsker ikke at bygge flere og bredere bilveje, det har vi simpelthen ikke plads til i København.

Flere biler på vej
Man kan i den nye mobilitetsredegørelse fra Københavns Kommune læse, at der kommer endnu flere biler. Det fremgår bl. a. i redegørelsen at mængden af biler forventes at stige med 18 procent. Det er korrekt, at en stigende del af københavnere ønsker en bil.

Men vi bliver også nødt til at erkende, at vi ikke har plads til, at alle skal køre bil i København.

Hvis man bygger større veje og flere p-anlæg, så kommer der bare endnu flere biler og endnu mere trængsel.

Det skal i stedet være hurtigere og nemmere at bruge alternativer til bilen. Vi skal have en bedre kollektiv trafik, bedre forhold for cykler og mange flere delebiler.

Og især skal vi forbedre mulighederne for at kombinere for eksempel tog og cykel.

Ole P. Kristensen skriver i lederen, at by ikke er natur. Og nej, vejene, bygninger, og metroerne er ikke natur. Men Amager Fælled, Fælledparken og selv de grønne pletter på Sønder Boulevard, mener vi, er natur. Natur, som vi skal have meget mere af i København.

I Enhedslisten ønsker vi en by med et bedre byrum og med mere plads til cykler, grønne områder og offentlig transport. Det har Berlingske valgt at omsætte til, at vi hader biler.

Men for os betyder det, at vi har en større kærlighed til mennesker og natur, og derfor vil vi indrette København efter borgerne i vores by, ikke efter bilerne.

Blogger:
Line Barfod, Teknik- og Miljøborgmester

Bragt i Berlingske 24/6-23