Det København Enhedslisten kæmper for

Slip København fri af spændetrøjen – plads til københavnerne

København er en fantastisk by at bo i. Hvor vi folder os ud som mennesker, hjælper vores børn på vej, arbejder, uddanner os, skaber relationer og dyrker fællesskabet. Og har en spraglet kultur og naturen lige ved hånden. Det skal vi bevare – og det kan blive endnu bedre.

Vi har potentialet til at være en by helt i front som motor for social og klimamæssig forandring. Hvis magten over Københavns udvikling kommer på borgernes hænder, så langsigtet, demokratisk byudvikling kommer før kortsigtede pengeinteresser og bureaukratisk modeltænkning.

Et opgør med ensidige væksthensyn, et ekstremt ulighedsskabende boligmarked med dyre profitskabende boliger. Og en galopperende gældsætning af vores by til byggeri af metro og havnetunnel og megaprojektet Lynetteholmen, der skævvrider hovedstadsområdets udvikling. Uden demokratisk inddragelse og en samlet vurdering af de klimamæssige konsekvenser bliver københavnerne fastlåst i en forkert byudvikling langt ud i fremtiden.

Magten i Københavns kommune er afgørende. Folk udenfor arbejdsmarkedet udsættes for en uværdig behandling på jobcentre, beboere udsættes for diskrimination og privatisering af deres almene boliger, byplaner åbner for byggeri på Amager Fælled, Stejlepladsen og andre af byens åndehuller.

Velfærden skal forsvares og udbygges, rigide kontrolsystemer skal skrottes og give plads til bæredygtig omstilling hånd i hånd med social retfærdighed og lighed.

Enhedslisten vil sammen med miljøorganisationer, bevægelser og partier arbejde for en ambitiøs plan for et klimaneutralt København. København skal være CO2-neutral i 2025 – intet tyder på at målet kan nås – derfor skal København erklære klimaundtagelsestilstand, som en lang række lande og storbyer har gjort.

Det handler om klimavenlige indkøb, bæredygtig mad, begrænset bilkørsel, flere cykler og bedre offentlig transport, genbrug, træplantning og bæredygtig produktion. En demokratisk funderet byudvikling med plads til københavnerne, inddragelse af lokale borgere og vægt på bæredygtig byudvikling.

Læs mere i Politisk program 2021