NY BOLIGSOCIAL HELHEDSPLAN KLAR FOR DELE AF BISPEBJERG

Statistikker udpeger dele af Bispebjerg som udsatte byområder, og derfor er Københavns Kommune i tæt samarbejde med de almene boligorganisationer klar med en ny boligsocial helhedsplan, som skal trække områderne i den rigtige retning. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ønsker samtidig investeringer i områderne.

IDÉOPLÆG TIL OMDANNELSE AF BISPEENGBUEN ER PÅ VEJ

Frederiksberg og Københavns Kommuner har valgt Tegnestuen Vandkunsten A/S med KOMMON, Skaarup Landskab, Via Trafik, BACTOCON Sønderborg, LNH Water og Realise til at udarbejde idéoplæg til omdannelsen af Bispeengen. Idéoplægget skal danne grundlag for kommunernes politiske beslutning om, hvordan Bispeengen skal omdannes, hvis Bispeengbuen rives ned.

RETNINGEN ER SAT FOR TO UDSATTE BYOMRÅDER PÅ NØRREBRO

Områderne omkring Aldersrogade på Nørrebro og Bispeparken i Bispebjerg er på Københavns Kommunes liste over udsatte byområder, og for at trække områderne i den rigtige retning er kommunen klar med forandringsplaner for de to kvarterer. Skal alle projekter føres ud i livet, kræver det investeringer for over 1,4 milliarder kroner.

NY HANDLINGSPLAN FOR TRAFIKSIKKERHED SKAL FORHINDRE ULYKKER I KØBENHAVN

På trods af en målsætning om, at ingen må komme til skade i trafikken, sker der stadig mange uheld i de københavnske gader. En ny handlingsplan for trafiksikkerhed skal vende udviklingen, og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen vil først og fremmest fokusere på at nedbringe hastighed og forbedre forholdene for bløde trafikanter.

FEM BYRUMSFORSØG KLAR I MIDDELALDERBYEN

Fodgængere får nu fortrinsret på kørebanerne, mens små træer og bænke erstatter parkeringspladserne en række steder i Indre By. Det er resultatet af fem nye byrumsforsøg, som løber frem til udgangen af september måned. Samtidig alle gaderne (på nær Vestergade) status af gågade, så bylivet og de bløde trafikanter får mere plads i de smalle gader.
Formålet med forsøgene er at afprøve nye muligheder for at indrette byrummet, så hverdagslivet, cyklister og fodgængere tilgodeses.
Byrumsforsøgene udspringer af en række anbefalinger som en nedsat Borgersamling præsenterede i 2019, og som teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) var særligt begejstret for. Hun glæder sig til at se de nye byrumsforsøg i aktion.

Hassan Nur Wardere. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Gør noget nyt for forandringens skyld!

Københavns kommune har siden 1999 været en såkaldt nul-kvote kommune, når det kom til at modtage nyankomne flygtninge. Først i maj måned 2016 ændredes dette, da flertallet igen var for, at København også skal tage ansvar for at tage imod flygtninge. Det er flertallet glade for, og det viser sig, at vi i København er gode til at integrere nye medborgere og få dem til at føle sig velkomne.

Pige på mark

Enhedslistens udspil om indsatser for social og trivselsmæssig genopretning efter corona

Corona-nedlukningerne har ramt børn og unge hårdt. Vurderingen fra forskere har været, at muligvis så mange som over 30 procent er i mistrivsel som følge af den seneste alt for langvarige nedlukning.