Ny aftale skal sikre driften i Københavns Kommune

På Københavns Rådhus har Enhedslisten i dag indgået en aftale om overførselssagen, hvor restmidlerne fra 2022 skulle fordeles. En aftale der er med til at sikre grunddriften i Københavns Kommune blandt andet på områder, hvor der er et stigende behov, eller hvor der i forvejen er et stort underskud.

Karina Vestergård Madsen, budgetordfører og socialborgmester i København, siger om aftalen:

”For os har overførselssagen, ligesom budgetaftalen i 2023, handlet om at sikre grunddriften på alle områder, og det har vi gjort med denne aftale. Der var færre midler at forhandle om, end der plejer, så vi er kun gået til forhandlingsbordet med det, som var helt nødvendigt at sikre penge til”.

Udfordringer med biltrafikken

En af de største udfordringer i København er biltrafikken. Enhedslisten har med

overførselssagen støbt grundsten for yderligere to projekter, der nedbringer trafikulykker og skaber bedre byrum.

”Vi vil med den her aftale sikre bedre fremkommelighed for cykler gennem Torvegade og et bedre byrum på Christianshavn. Biltrafikken fører også hvert år til mange trafikulykker, herunder også dødsfald, og derfor er jeg glad for, at vi med denne aftale øger sikkerheden på Frederikssundsvej. En vej der lige nu er Københavns farligste.”, siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i København.

Boliger og botilbud til hjemløse

Aftalen har også sikret penge til de nye værktøjer fra hjemløseaftalen, så arbejdet med at afskaffe hjemløshed i København kan fortsætte.

Vi kan nu sætte turbo på i forhold til arbejdet med at få gjort op med hjemløshed i København og komme videre med byggeriet af de botilbud og boliger, som er en forudsætning for, at vi kan arbejde med Housing First”, fortæller Karina Vestergård Madsen, budgetordfører og socialborgmester i København.

Sikrer vigtige midler til velfærdsområderne

Aftalen har samtidigt sikret økonomien til en lang række områder, herunder:

• Prioriteret nye ungdomsklubber på Vesterbro og i Sydhavnen.
  • Fået markant forkortet ventelister på CSV, der er et tilbud for borgere med psykiske vanskeligheder, så de hurtigere kan få undervisning og vejledning.
  • Etablering af en ny kunstgræsbane ved Mimersparken på Nørrebro.
  • Nedsat ventelisten til tiltaget ’godt liv med atrose’, der er et træningsforløb for mennesker med slidgigt.
  • Etablering af nyt havnebad ved Fisketorvet med henblik på fri adgang for alle borgere.
  • Sikret at endnu flere unge kan blive optaget på HF-inklusion.
  • Etablering af et nyt stofindtagelsesrum på Sundholm.

Karina Vestergård Madsen, budgetordfører og socialborgmester i København, fortæller om aftalen:

”Det har også været vigtigt for os at prioritere nye ungdomsklubber, der er et bredt tilbud til unge, i flere af de voksende byområder. Ligesom, at vi har prioriteret idrætsfaciliteter ved anlægget af en ekstra fodboldbane til børn og unge på Nørrebro, hvor der står mange hundrede børn på venteliste. Og nu får vi endelig et stofindtagelsesrum på Sundholm. Det har længe været et ønske fra Amager Øst Lokaludvalg, der vil sikre større tryghed i lokalmiljøet og større værdighed for stofbrugerne.”