På Københavns Rådhus har Enhedslisten i dag indgået en aftale om overførselssagen, hvor restmidlerne fra 2022 skulle fordeles. En aftale

På Københavns Rådhus har Enhedslisten i dag indgået en aftale om overførselssagen, hvor restmidlerne fra 2022 skulle fordeles. En aftale
Budgettale holdt af Karina Vestergård Madsen til andenbehandlingen af budgettet for Københavns Kommune.
Mens Europa står i en akut gaskrise efter Ruslands invasion af Ukraine, kommer der nu gas fra uventet kant. Københavnernes madaffald bliver nu omdannet til biogas, der bliver sendt ud i naturgasnettet. Dermed kan det direkte erstatte fossilt gas i el- og varmeproduktionen, i bybusser og skraldebiler og i komfurerne i hjem med bygas.
Partierne bag budgetaftalen for 2023 er enige om, at det skal gøres mere attraktivt at køre grønt. Flere delebiler skal få københavnerne til at genoverveje deres bilejerskab, og så bliver elbiler favoriseret med flere parkeringspladser og bedre lademuligheder.
På Københavns Rådhus har Enhedslisten indgået budgetforlig og taget det første skridt i en ny retning for København. Aftalen holder hånden under velfærden, giver socialområdet et lille løft og sparker gang i nye klimatiltag.
I Enhedslisten vil vi en ny retning for København.
Vi står midt i en brydningstid, hvor vi enten kan gøre mere af det samme og håbe på at det virker denne gang. Eller vi kan gøre det nødvendige – nemlig at investere i mennesker og prioritere vores klima.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod ser frem til at høre københavnernes input til planerne for færre biler i Middelalderbyen, som står til at skulle i høring.
Ved kommunalvalget i efteråret blev Enhedslisten største parti i Borgerrepræsentationen med knap 25% af stemmerne. Men for Enhedslisten er demokrati ikke kun et kryds på en stemmeseddel hvert fjerde år. For os er demokrati aktiv indflydelse i hverdagen.
Et flertal i teknik- og miljøudvalget har vedtaget et forslag om, at Stefansgade som den første gade i København lukkes for benzin- og dieseldrevne biler. Det er en oplagt mulighed for at teste effekterne af grønne trafikveje, mener teknik- og miljøborgmester Line Barfod.
Der er nu landet en aftale om overførselssagen – forårets lille budgetaftale på Københavns Rådhus. Der var meget få penge til service og næsten ingen til anlæg i forhold til tidligere år, men det er alligevel lykkedes os at få vigtige forbedringer igennem for Københavnerne, og vi må ærligt sige, at alle partier bidrog med gode ideer rundt om bordet.