LUFTFORURENING: KØBENHAVNERNE INDÅNDER HØJE VÆRDIER AF ULTRAFINE PARTIKLER HVER DAG

Nye målinger fra et samarbejde mellem Københavns Kommune og Google viser, at både indfaldsvejene til København og Indre By har høje værdier af ultrafine partikler. Den nye kortlægning af byens luftkvalitet kalder på handling, mener teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

AMBITIØS MÅLSÆTNING OM ALMENE BOLIGER VIL KOSTE KØBENHAVN NÆSTEN 2 MIA. KR.

Hvis København stadig skal være en by, hvor folk med almindelige lønninger kan bosætte sig, så kræver det yderligere opførsel af almene boliger. Skal målet om 15.000 almene boliger i 2031 indfris, skal der findes omkring 1,9 mia. kr. de næste 12 år. Enhedslisten vil tage hul på finansieringen i år og finde de første 500 mio. kr. ved de forestående budgetforhandlinger.

Fire borgmestre vil have grønnere trafik i København

Enhedslisten, Alternativet, SF og Radikale er klar til at gøre det lidt sværere at vælge bilen i København for i stedet at fremme de grønne transportformer og nedbringe luftforurening, udledning af CO2 og trængsel. Nødvendigt hvis man vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad, lyder det fra borgmestrene.