Enhedslisten er med i budgetforliget for 2022

København vælger velfærd frem for biler. Årets budgetaftale indeholder flere forbedringer på velfærdsområderne. Samtidig tages der små skridt i den rigtige og grønne retning på trafikområdet. Ud fra en samlet vurdering af, hvad der nu foreligger har Enhedslisten derfor valgt at gå med i årets budget.

NY BOLIGSOCIAL HELHEDSPLAN KLAR FOR DELE AF BISPEBJERG

Statistikker udpeger dele af Bispebjerg som udsatte byområder, og derfor er Københavns Kommune i tæt samarbejde med de almene boligorganisationer klar med en ny boligsocial helhedsplan, som skal trække områderne i den rigtige retning. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ønsker samtidig investeringer i områderne.

FEM BYRUMSFORSØG KLAR I MIDDELALDERBYEN

Fodgængere får nu fortrinsret på kørebanerne, mens små træer og bænke erstatter parkeringspladserne en række steder i Indre By. Det er resultatet af fem nye byrumsforsøg, som løber frem til udgangen af september måned. Samtidig alle gaderne (på nær Vestergade) status af gågade, så bylivet og de bløde trafikanter får mere plads i de smalle gader.
Formålet med forsøgene er at afprøve nye muligheder for at indrette byrummet, så hverdagslivet, cyklister og fodgængere tilgodeses.
Byrumsforsøgene udspringer af en række anbefalinger som en nedsat Borgersamling præsenterede i 2019, og som teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) var særligt begejstret for. Hun glæder sig til at se de nye byrumsforsøg i aktion.

Hassan Nur Wardere. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Gør noget nyt for forandringens skyld!

Københavns kommune har siden 1999 været en såkaldt nul-kvote kommune, når det kom til at modtage nyankomne flygtninge. Først i maj måned 2016 ændredes dette, da flertallet igen var for, at København også skal tage ansvar for at tage imod flygtninge. Det er flertallet glade for, og det viser sig, at vi i København er gode til at integrere nye medborgere og få dem til at føle sig velkomne.

Pige på mark

Enhedslistens udspil om indsatser for social og trivselsmæssig genopretning efter corona

Corona-nedlukningerne har ramt børn og unge hårdt. Vurderingen fra forskere har været, at muligvis så mange som over 30 procent er i mistrivsel som følge af den seneste alt for langvarige nedlukning.