Københavnske politikere godkender forsøg med fri hash

Københavns Borgerrepræsentationen godkender forsøgsordning med legaliseret salg af hash og håber nu på, at den nye regering vil give endelig tilladelse til forsøget.

Et bredt flertal i Københavns borgerrepræsentationens stemte i går, den 19. september, for at bede den nye socialdemokratiske regering om lov til at iværksætte en treårig forsøgsordning med legaliseret salg af hash i Københavns kommune.

Enhedslistens Gyda Heding har taget initiativ til at samle Socialdemokratiet, Alternativet, De Radikale og SF bag forslaget. Det er ikke første gang at københavnske politikere har skullet behandle forslag om fri hash. Derfor glæder Gyda Heding sig over flertallets godkendelse og håber på, at regeringen vil give tilladelse til at iværksætte forsøget med legalisering af fri hash.

Et argument mod en forsøgsordning har tidligere været, at hash er farligt. Og hash ER farligt, og netop derfor skal vi kunne regulere det. Salget foregår i dag åbenlyst over det meste af byen og finansierer kriminelle bander. En legalisering vil betyde, at vi kan regulere salget, styre det udenom de unge, varedeklarere, og fjerne eksistensgrundlaget for de kriminelle bander og bruge indtjeningen til eksempelvis behandling af misbrug,” siger Gyda Heding

Københavns borgerrepræsentationen vedtog senest i 2014 et forslag til, hvordan en forsøgsordning i København kunne se ud. Den daværende regering afslog at iværksætte en forsøgsordning. Partierne håber derfor, at den nyvalgte socialdemokratiske regering vil gå nye veje og bakke op om forsøget.

50 års forbudspolitik har tydeligvis slået fejl. Nu har vi fået en ung og, som jeg ser det, mere progressiv regering. Siden 2014 er det blevet afkriminaliseret på forskellige måder i flere stater i USA, i Canada og i Portugal. Derfor er tiden inde til sund fornuft,” siger Gyda Heding

Læs forslaget her