Ladcykelrevolutionen er en kæmpe gevinst for København

Selvfølgelig er det med til at skabe en ny situation på cykelstierne. Men vi må ikke glemme det reelle problem: at biler optager størstedelen af vejarealet i byen, selvom der er langt flere, der cykler. Vi skal ændre på den tilgang, hvis vi skal løse trængselsproblemet.

Sarah Iben Almbjerg er frustreret over, at der ikke bliver gjort nok, og det kan jeg godt forstå. Men store forandringer tager tid. Lige om lidt er Nordre Frihavnsgade færdig som Københavns længste cykelgade, og Rantzausgade er på vej. Og vi skal have mange flere. Jeg arbejder samtidig på, at vi får mulighed for at lave midlertidige projekter, hvor der for eksempel kan etableres en cykelgade i en gade, hvor vi beholder cykelstierne til dem, der gerne vil cykle stille og roligt, og så kan ladcykler og de, der vil køre stærkt, cykle på kørebanen.

Jeg ser fremtidens København for mig, hvor fodgængere, cyklister og kollektiv transport har førsteprioritet. Og jeg håber inderligt, at københavnerne vil blive ved med at køre på ladcykler og passe godt på hinanden.

Blogger: Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i København (Enhedslisten)

Trykt i  Berlingske 10. oktober 2023