Fantastisk valg for Enhedslisten i København

Hele 24,6% af de afgivne stemmer gik til Enhedslisten. Det betyder, at mere end 75.000 stemmeberettigede har sat deres kryds ved Enhedslisten, og at vi dermed bliver det største parti på Københavns Rådhus med hele 15 mandater.

Det er historisk, at københavnerne har gjort Enhedslisten størst på rådhuset. Derfor har vi forsøgt at samle et flertal bag Line Barfod som overborgmester. Vi har dog måttet konstaterer, at Socialdemokratiet hellere ville konstituere sig alene med de borgerlige partier end at afgive overborgmesterposten til Enhedslisten. Vi har også kunnet konstatere, at de Radikale ikke var klar til at udnytte det grønne flertal som valget har resulteret i, til at gøre Line Barfod til overborgmester.

Derfor har vi i Enhedslisten påtaget os ansvaret for at sikre København mod højrefløjens indflydelse. Vi har indgået en konstituering, hvor socialdemokratiet bevarer overborgmesterposten. Dette er så til gengæld den eneste borgmesterpost Socialdemokratiet får. Enhedslisten får til gengæld to tunge borgmesterposter. Line Barfod bliver Teknik- og Miljøborgmester og Karina Vestergård Madsen bliver Socialborgmester.

Konstituering:

Socialdemokratiet: Overborgmesterposten

Enhedslisten: Borgmester for Teknik og Miljø – Line Barfod.

Enhedslisten: Socialborgmesterposten – Karina Vestergård Madsen

Det Konservative Folkeparti: Børne- og ungdomsborgmester – Jakob Næsager

De Radikale: Fritid og kultur – Mia Nygaard

SF: Sundhed og omsorg – Sisse Marie Welling

Venstre: Beskæftigelse og integrationsborgmester – Cecilia Lonning-Skovgaard

Med Enhedslistens 15 mandater har vi 3 mandater i hvert udvalg. Alle vores mandater vil arbejde for grundlæggende røde og grønne forandringer for de københavnere, der har sikret os et historisk valg.

Du kan se valgresultatet for København her