Vi har brug for sundhedspersonalet

Emilie Haug Rasch, sygeplejerske og nyvalgt til regionsrådet

I dag var jeg tilbage i uniformen, og igen i dag nedlagde sygeplejersker over hele landet arbejdet i protest mod de dårlige arbejdsvilkår vi arbejder under. Det er et fællesskab, jeg er stolt over at være en del af, men det er svært at måtte er kende, at vi stadig kæmper for at råbe politikerne op.

Det er lang tid siden, at det blev tydeligt, at det er politikernes ansvar at ændre de forældede lønhierarkier, og at der skal sættes ind alle steder for at sikre, at sygeplejersker og mange andre sundhedsfaglige vil blive i vores sundhedsvæsen.

På Christiansborg har Enhedslisten indkaldt statsministeren til hasteforespørgsel på onsdag om problemerne i sundhedsvæsenet. Ud over det kæmper vi for en akutpakke på finansloven, som skal sikre et stop for medarbejderflugten! Det løser ikke alt, men vi er nødt til at sikre en akut hjælp til vores sundhedsvæsen som styrtbløder.

I Regionsrådet i Region Hovedstden har vi fælles sendt et brev til sundhedsministeren om, at der er behov for flere penge. Alt andet er uholdbart. Vi har ikke fået svar endnu, og mens vi venter, søsætter vi hjælpepakker, der er en start, men ikke forslår.

Det er ikke kun sygeplejerskerne, der råber “vagt i gevær”, det er der også andre sundhedsfaglige, der gør – og har gjort længe. I regionen lytter vi og hører, ser med vores egne øjne og frustreres sammen med personalet. Men vi har brug for flere midler, hvis vi skal vende udviklingen – og det skal vi.

I 2022 træder jeg sammen med Annie Hagel ind i Udvalget for rekruttering og fastholdelse i Region Hovedstaden. Det er mit håb og min forventning, at vi i det udvalg kan finde gode løsninger til, hvordan vi skaber løn- og arbejdsforhold, der er gode nok til både at tiltrække nyt personale og holde på de dygtige medarbejdere, vi har nu.

Det haster, hvis vi skal nå at redde vores sundhedsvæsen, der lige nu er i knæ. Det er ikke i morgen, det var i går, vi skulle have hjælpen iværksat. Det går ud over personale, det går ud over patienter, det går ud over vores fælles sundhed.