Enhedslistens forslag til budget prioriterer den grønne omstilling

Lynetteholmpartierne ønskede ikke at have os med i budgetforhandlingerne i år. Men de kan ikke forhindre os i at vise, hvordan et budget for Københavns Kommune kan se ud, hvis man vil sætte en ny retning for København.

Vi har udarbejdet et gennemregnet forslag, som Alternativet har tilsluttet sig. Selvom regeringen har sat alt for stramme rammer for kommunernes økonomi, så er der stadig handlemuligheder. I vores forslag til budget vil klimaet komme i første række, derfor vil der også være langt større investeringer i den grønne omstilling.

København skal gå forrest i den grønne omstilling
København skal være en grøn foregangs by, og vi skal være med til at sætte retningen for andre byer, kommuner og lande. Det bliver vi desværre ikke med Lynetteholmpartiernes budget. Deres budget mindsker CO2 udledningen med 89ton, det svarer til, hvad syv københavnere udleder om året, hvilket er helt ekstremt uambitiøst på klimaet vegne. Vores alternative budget har til sammenligning en reducering af CO2 udledningen på over 16.000 ton.

Partierne bag budgetaftalen mener ikke, at det længere er nødvendigt at reducere CO2’en i København her og nu. De har i stedet besluttet sig for at læne sig tilbage og håbe på at teknologien kommer og redder os. Hockeystaven er for alvor fundet frem i Københavns Kommune, den vil vi gøre alt, hvad vi kan for at få pakket ned igen.

For at København kan gå forrest i den grønne omstilling kræver det, at vi prioriterer massive investering i klimaet, derfor har vi afsat knap 500 mio. kr. I modsætning til Lynetteholmpartierne, der i deres budget kun investerer lidt over 100 mio. kr.

Helt konkret vil vi bl.a:

• Hæve betalingen for parkering, så flere færre benytter sig af bilen og i stedet vælger kollektiv transport, cykler og delebiler.
  • Etablere trafikøer på Nørrebro og Østerbro og på sigt i hele byen, så man godt kan køre i bil ind i en bydel, men ikke kan køre igennem bydelen.
  • Genbruge byggematerialer og cykler
  • Omstille flere af kommunens arbejdsmaskiner til el
  • Reducere madspild

Indsats mod mistrivsel:
På socialområdet er der lige nu et stort økonomisk underskud, som flere af partierne har været enige om at dække. Vi ved dog, at hvis vi skal have knækket kurven, og det bliver vi nødt til at gøre, så skal vi investere i de forebyggende indsatser. Folk skal kunne få tidligere og bedre hjælp, så vi undgår at flere og flere af vores borgere ender med at blive syge.

Vi har i vores forslag til budget afsat 147 mio kr. til forebyggende indsatser – herunder især for børn og unge med autismediagnoser. Vi kan ikke forebygge autisme, men ved forebyggende indsatser, kan vi være med til at sikre, at de ikke udvikler angst, depression, selvskade og spiseforstyrrelser. Vi kan være med til at forhindre en stor del af dobbeltdiagnoser, hvis vi griber udsatte borgere tidligere og slipper dem senere.

Hvor kommer pengene fra?
Enhedslistens ekstra udgifter er selvfølgelig finansieret. Københavns Kommune er næsten gældfri. Alligevel prioriterer Lynetteholmpartierne at betale ekstraordinært af på gælden med næsten 80 millioner kroner om året. Vi mener ikke, at det er tid til at afbetale gæld i en situation, hvor vi står overfor alvorlige klimaforandringer, der kan koste langt mere, hvis vi ikke investerer nu. Vi prioriterer derfor at bruge de penge på den grønne omstilling.

Vi foreslår desuden at genindføre gebyrer på byggesagsbehandlingen, så bygherrerne igen kommer til at betale for den tid, kommunens ansatte bruger på at behandle deres byggeansøgninger. Samtidig bruger vi en del af de penge på at ansætte ekstra personale, så ventetiden kan bringes yderligere ned.

Lynetteholmpartierne bruger penge på at leje private parkeringspladser i parkeringsanlæg, som erstatning for nedlagte parkeringspladser, hvilket var et kompromis fra vores budgetaftale sidste år. I vores budget nøjes vi med at sætte penge af i to år, for erfaringerne viser, at de lejede parkeringspladser ofte ikke bliver brugt. Efter de to år kan man så beslutte, hvilke aftaler det giver mening at fortsætte med.

Regeringen hævede i år kommunernes og regionernes ramme, og det antager vi, at de også gør de kommende år. Ligesom vi bruger nogle af de penge, som Lynetteholmpartierne har gemt væk i en pulje til efterbetaling af pris/lønsfremskrivning til staten. Vi vurderer nemlig, at det beløb er sat for højt.

Derudover fjerner vi nogle af de ting, som Lynetteholmpartierne vil bruge penge på. Det gælder bl.a. rating af hjemmehjælpere, undersøgelse af muligheden for overdækning af Øresundmotorvejen og Amager Metroen, og så reducerer vi diverse støtteordninger til erhvervslivet og turisme.

Flere vigtige prioriteringer i vores budget

Penge til hjemløse:
Folketinget har vedtaget en omfattende reform, der skal få flere mennesker ud af hjemløshed. Det er vi rigtig glade for, men vi mangler billige boliger i København, så det kommer til at tage tid. Og det kræver mange ressourcer. Lynetteholmpartierne har desværre ikke afsat nok penge i deres budget.

Vi foreslår:

• 80 mio. kr. ekstra til indsatsen
  • Ekstra midler til grønne tiltag mv., der hvor der bygges skæve boliger, så vi kan imødekomme ønsker fra lokalområdet
  • Ekstra indsats for unge, der er i risiko for hjemløshed

Varige bevillinger til sociale indsatser og daghøjskoler:
Vi ved at der er brug for både de sociale indsatser og daghøjskolerne i mange år frem. Derfor foreslår vi, at de får varige bevillinger, så de ikke hele tiden skal bruge kræfter på at slås for at få forlænget deres bevillinger.

Vi foreslår at give varige bevillinger til:

• Reden (hjælp til udsatte kvinder)
  • Cafe Dugnad (hjælp til stofbrugere)
  • Linje 14 (hjælp til stofbrugere)
  • Pigepartnerskaber i idrætsforeninger.
  • Daghøjskolerne bl.a. AFUK og Daghøjskoler for invandrerkvinder – Vi foreslår at give større beløb, end hvad Lynetteholm partierne lagde op til.

Styrket beskæftigelsesindsats:
Vi vil i Enhedslisten prioritere beskæftigelsesindsats til:

• Unge med minoritetsbaggrund, så de kan få hjælp til at finde lærlinge- og elevpladser, der giver dem mulighed for at gennemføre deres erhvervsuddannelse.