Gyda Heding. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Borgere skal høres efter afsløring af snyd

Efter afsløring af at Københavns kommune betaler private firmaer penge for timer, som syge borgere aldrig får, vil Enhedslisten og Alternativet nu ændre kontrolsystemet.

Det sker med et forslag, som bliver behandlet af kommunens Beskæftigelsesudvalg mandag den 13 august. Her lægger Enhedslisten op til en ny form for kontrol med de private firmaer, som lægger særlig vægt på at høre om de syge borgere er tilfredse med forløbene hos de private firmaer.

Se afsløringen på TV2 Lorry:

Kommunen bør spørge borgerne om, hvorvidt de her forløb overhovedet giver mening. Det handler ikke kun om at forhindre, at nogle firmaer får snablen for langt nede i kommunekassen, det handler først og fremmest om syge borgeres værdighed, udtaler Gyda Heding, som er medlem af Beskæftigelsesudvalget for Enhedslisten.

Badar Shah fra Alternativet er også medlem af Beskæftigelsesudvalget, og han støtter det nye tiltag.

Uden borgerinddragelse og et brugerperspektiv kan man ikke få et retvisende billede af indsatsen. Derfor støtter jeg, at der skal indgå et brugerperspektiv i den fremtidige model for kontrolbesøg, udtaler Badar Shah.