Social og retfærdig budgetaftale

I et debatindlæg til Altinget ytrer formanden for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark, sin bekymring for budgetaftalen for 2023 og dens konsekvenser for ledige københavnere.

Jeg anerkender Grønnemarks bekymring, men afslår argumentet om, at det er budgetaftalen, der har skabt de dårlige vilkår. Med aftalen er vi derimod lykkedes med at holde hånden under vores svageste medborgere.

Desværre virker det derfor som om, at Grønnemark har overset vigtige og essentielle dele af budgettet.

Kritik er lodret forkert
Først og fremmest påstår Christian Grønnemark, at vi ikke viderefører de lavere sagsstammer på andre områder end hos sygedagpengemodtagerne og borgere i jobafklaringsforløb. Det er simpelthen ikke rigtigt.

Der afsat syv millioner årligt i budgetaftalen til at videreføre de lavere sagsstammer for de unge ledige. Derudover blev der ved sidste års budget også sat penge af til lavere sagsstammer, hvilket fortsætter til og med 2025. De lavere sagsstammer er altså ikke noget, der forsvinder.

Dernæst hævder formanden, at indsatsen ‘God Løsladelse’ stopper. Hvor han har den opfattelse fra, kan vi vist kun spå om. Men jeg kan ikke desto mindre glæde Grønnemark med, at der er sat midler af til ‘God Løsladelse’ i budgetaftalen for 2023 og de kommende fire år.

Det er til gengæld rigtigt, at det ikke lykkedes os i Enhedslisten at forhandle flere midler hjem til samarbejdsportalen. Men der var opbakning til, at samarbejdet med a-kasserne skal fortsætte, og jeg kan love, at vi stadig kommer til at formidle faglig sparring med vores medarbejdere. Det bliver bare på en ny måde.

Kampen for bedre sprogundervisning er ikke glemt
Endnu en ting, som vi kæmpede for at få med i budgetaftalen var flere midler til sprogundervisningen. Og her mener vi ikke blot flere midler til den jobrettede sprogundervisning for ledige.

Vi mener, at sprogundervisning er en vigtig investering, og derfor skal den gå længere end det sprog, som bruges på jobbet. Vi vil investere i sprogundervisning, der kommer den ledige til gavn – ikke kun på jobbet, men også i dagligdagen i eksempelvis frokostpausen eller til forældremødet.

Desværre lykkedes det os ikke denne gang at samle tilstrækkelig opbakning blandt forligspartierne, men det er ikke en sag, som vi opgiver. Enhedslisten har altid været – og er stadig – imod en forringelse af sprogundervisningen.

Afslutningsvis kritiserer Christian Grønnemark den manglende videreførelse af strategien for virksomhedspraktikken. Årsagen til, at den ikke blev videreført, er, at vi i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget er i gang med at udvikle en ny strategi.

Det skal vi, fordi regeringen har sparet rigtig mange penge på området i forbindelse med indførelsen af den såkaldte Arne-pension. Besparelser, som de har tørret af på os i kommunerne. Men at vi ikke viderefører den tidligere strategi betyder ikke, at vi glemmer de gode erfaringer, som vi har gjort os.

Blogger: Maria Sofie Petersen, beskæftigelses- og integrationsordfører.

Også bragt på Altinget.dk 19. oktober 2022