Hands joined. Photo by Mark Knudsen

Udbud af danskuddannelser

Danskuddannelserne har været i udbud. Udbuddet er blevet vundet af skoler, der tilbyder lav kvalitet til lav pris. Det betyder forringede arbejdsvilkår for sproglærer og dårligere danskundervisning for udlændinge. Her er baggrunden for aftalen.
I Enhedslisten København er vi påvirkede og berørte af de konsekvenser det har for de ansatte og kursisterne på sprogskolerne.

Enhedslisten er en del af budgetaftale18 hvor udbuddet af danskuddannelser blev vedtaget. Men vi har fra første gang, indstillingen om udbud af danskundervisning blev behandlet i udvalget, stillet flere ændringsforslag. Vi har via forhandlinger mellem gruppeformænd og borgmestre, gennem de sidste måneder forsøgt, at få de andre tre budgetpartier (S, SF og DF) til at leve op til aftaleteksten.

Det har vi gjort fordi regler om social dumping ikke blev overholdt i udbudsmaterialet, som ellers var en aftale i budgetteksten og dels fordi udbuddet i den form ville få konsekvens for kvaliteten af undervisningen og arbejdsforholdene for sproglærerne.

Baggrunden for udbuddet er nye EU’s udbudsregler fra 2016 og at folketinget sidste år valgte at stryge det tilskud, som kommunerne fik til danskundervisningen. Dvs pengene til undervisning er væk, og kommunen bliver presset til at presse de private skoler ned i pris, når deres kontrakt skal fornys. Det skulle de i forbindelse med indgåelse af budget for 2018 i Københavns kommune. I budgetaftalen kæmpede Enhedslisten for at der blev afsat midler til at kompensere for den manglende statslige tilskud – hvilket lykkedes og det blev skrevet ind i aftalen at vores indsats mod social dumping gjaldt på området. Det skulle dog vise sig at der var stor uenighed om betydningen af det i praksis.

I Enhedslisten er vi grundlæggende imod udbud og vi arbejder både i kommuner, regioner og i folketinget med at hjemtage opgaver fra private udbydere til det offentlige. Når der skulle være et udbud af danskuddannelserne ønskede Enhedslisten et udbud, hvor skolerne konkurrerede med hinanden 100% på kvalitet og til en fast pris, men det var der ikke flertal for. Kompromisset blev 30% kvalitet og 70% pris.

Aftalens konsekvenser
Det har vist sig at være en rigtig dårlig aftale, for et par af skolerne med lav kvalitet har dumpet priserne. Samtidig er de andre partier bag aftalen løbet fra et løfte om at sikre, at de nuværende sproglæreres vilkår ikke bliver udsat for social dumping.

Enhedslisten beklager, at udbuddet er blevet håndteret på en måde, som i praksis fremmer social dumping af arbejdsvilkår i Københavns kommune. Udbuddet er blevet vundet af skoler, der tilbyder lav kvalitet til lav pris. Udbydere af danskundervisning er blevet opmuntret til at konkurrere på at forringe arbejdsvilkår for sproglærere og rationaliseringsgevinster sker nu på bekostning af de nuværende ansattes vilkår. Der er ikke taget hensyn til arbejdsvilkår som fx anciennitet og opsigelsesvarsler, men kun til lønvilkår i snævreste forstand. Desværre har andre partier i budgetkredsen ikke været villige til at sikre disse vilkår på anden vis, fx via genansættelse af de nuværende ansatte, som foreslået af deres fagforening.

Enhedslisten forventer, at drastisk forringet kvalitet af danskundervisning for udlændinge vil føre til øgede integrationsproblemer i form af stigende fattigdom, besvær med at begå sig på arbejdsmarkedet og demokratisk underskud. De negative konsekvenser af øget social ulighed vil langt overstige det tocifrede millionbeløb, som Københavns kommune forventer at spare på at forringe danskundervisningen.

Vores videre arbejde
I Enhedslisten vil vi fremadrettet arbejde for at kommunens retningslinjer for socialdumping skal udvides og også inkludere anciennitet og opsigelsesvarsler samt fortrængning af ordinær arbejdskraft, så vi undgår lignende situationer i fremtiden. Helt konkret vil vi i løbet at foråret stillet et forslag om dette i borgerrepræsentationen.

Samtidig vil vi sørger for at der bliver holdt stramt tilsyn med at de skoler, der har vundet udbuddene lever op til lovkravene for danskundervisning. Ved først givne lejlighed vil vi søge at lave et bedre udbud eller få opgaven tilbage på kommunale hænder.