Gyda Heding. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Vi har brug for en legalisering af hash

Et stort flertal i Københavns Borgerrepræsentationen har søgt om tilladelse hos regering om et forsøg med legalt salg af hash. Vi har en køreklar plan for forsøget liggende klar i skuffen. Desværre har den socialdemokratiske regering afvist forslaget.

Vi har nu haft 50 år med forbud mod brug af hash som rusmiddel, hvilket ikke har gjort nogen gavn, men derimod været en kæmpe fiasko. Forbruget er højt og forbudspolitikken har medført en kæmpe forretning for kriminelle bander. En forretning som de kæmper om og som styrer med penge, gæld og frygt. Det skaber utryghed i byen, unge mennesker får plettede straffeattester for besiddelse, politiets ressourcer bliver brugt forkert og mindre ressourcestærke unge tiltrækkes af de hurtige penge hos rockere og bander.

Senest er en ung mand blevet dræbt ved Pusherstreet og en stor gruppe christianitter vil nu have det illegale hashsalg ud af fristaden. I Enhedslisten bakker vi op –  få nu legaliseret hashen og gi Christiania en chance. Lad os som samfund tá ansvar.

Vi er glade for, at socialdemokraternes overborgmesterkandidat Sophie Hæstorp erklærer sig enig. Så mangler vi bare hendes partifæller på Christiansborg.

Blogger: