Valgtilforordnede

Valgtilforordnede til kommunalvalg 2021

Vi søger valgtilforordnede til at afvikle valghandlingen på de københavnske valgsteder d. 16. november.
Alle der har valgret i Københavns kommune kan være med.

Enhedslisten skal stille med flere hundrede aktive, så har du tid og lyst modtager vi meget gerne din tilmelding! Du må også gerne tage en ven med. Man behøver ikke være medlem af partiet for at være med. Man skal dog være indforstået med, at betale partiskat til Enhedslisten af sit vederlag.

Opgaven som valgtilforordnet

Som valgtilforordnet deltager du hele dagen på et valgsted efter eget valg, hvor du bl.a: modtager valgkort, udleverer stemmesedler og holder øje med om vælgerne får afleveret deres stemmesedler i stemmeurnerne. Om aftenen tæller du stemmer op. Der er fuld forplejning dagen igennem. Det plejer at være rigtig hyggeligt og du møder andre politisk interesserede bl.a. fra andre partier. Kommunen udbetaler diæt på kr. 1.305 på din NemKonto. Heraf betales partiskat. Se info om vederlag og partiskat nedenfor.

Tilmeldingen er ikke åben endnu. Når den åbner, skal du selv tilmelde dig elektronisk med NemID. Har du ikke NemID skal du kontakte københavnskontoret på: kbh@enhedslisten.dk
Yderligere information om den elektroniske tilmelding følger.

Opgaven som valgstyrere

Har du været valgtilforordnet før og har du lyst til at prøve kræfter i valgstyrelsen? – Eller har du blot gå-på-mod og overblik? Så søger vi også 43 valgstyrere.

Som valgstyrer er man en del af valgstedets valgstyrer-team, som består af 4 valgstyrere og 1 valgstyrerformand. Valgstyrelselsen har sammen med kommunens valgsekretær ansvar for afviklingen af valgdagen på det enkelte valgsted.

Hvis du er interesseret i tjansen, men lidt i tvivl om hvad rollen indebærer, så er der informationsmøde på Rådhuset: tirsdag d. 31/8 kl. 17-18. Mødet finder sted i Hovedkassen (indgang via bagporten, spørg evt. en rådhusbetjent om vej). Du skal tilmelde dig mødet via kommunens valgsekretariat: valg@kff.kk.dk

Brevstemmemodtager – i private hjem, på plejehjem og hospitaler
OBS: TILMELDINGEN ER ÅBEN NU. Du tilmelder dig ved at skrive til Kbh@enhedslisten.dk

Vi søger også brevstemmemodtagere, som kan indsamle brevstemmer forud for valget, i vælgerens eget hjem, på plejehjem og hospitaler. Du følges med en administrativ medarbejder fra kommunen.

Som brevstemmemodtager kan man deltage i én eller flere køredage. Det foregår i perioden 26. oktober til 12. november. Det er fleksibelt hvilke dage man melder sig til, dette sker i samarbejde med kommunens valgsekretariat. Vagterne ligger indenfor normal arbejdstid i hverdagene. En vagt varer normalt under 4 timer.

Vederlag og partiskat

Kommunen indbetaler diæt til din NemKonto. Heraf betales 1/3 af diæten i partiskat til Enhedslisten, som trækkes automatisk via PBS. Vi får hverken midler fra interesseorganisationer eller store firmaer, derfor er Enhedslistens økonomi afhængig af medlemmernes bidrag. Vores økonomi er primært understøttet af partiskatteindbetalinger fra vores folkevalgte, domsmænd og valgtilfordnede.
Dette fremgår i øvrigt af vores vedtægter, her: https://kbh.enhedslisten.dk/vedtaegter/

Diæter:
Valgtilforordnede der deltager indtil optællingen er slut og valgstyrere modtager kr. 1305 i diæt fra kommunen. Hvis der sker forsinkelser og optællingen fortsætter til efter midnat modtager du yderligere kr. 100 i timen (dog max. kr. 500)

Valgtilforordnede der ikke deltager i optællingen modtager kr. 870 i diæt

Brevstemmemodtagere får kr. 435 for de første sammenhængende 4 timer og det dobbelte herefter, hvis arbejdsdagen strækker sig længere end 4 timer.

Tilmelding

Ønsker du at være brevstemmemodtager skal du sende en mail til: kbh@enhedslisten.dk
Som noget nyt skal tilforordnede og valgstyrere indmeldes direkte i det elektroniske valgsystem. Det sker via et link som vi sender til din indbakke. Via linket kan du med din NemID logge dig ind og tilmelde dig dit ønskede valgsted. Yderligere information følger i din indbakke.

Er du i tvivl, så kontakt københavnskontoret på: kbh@enhedslisten.dk