Penge

Udligning: København bliver den store taber

Enhedslisten i København er stærkt utilfredse med den nye udligningsordning, der er blevet aftalt mellem Socialdemokratiet og Venstre.

Den nye udligningsordning kommer til at koste Københavns Kommune 465 millioner kroner om året. Det står i skarp kontrast til den borgerlige nabokommune Frederiksberg, der stort set ikke skal bidrage. Og det vækker utilfredshed hos Enhedslisten på Københavns Rådhus:

Venstre har forhandlet store rabatter til landets allerrigeste kommuner i Nordsjælland og på Frederiksberg. Københavns Kommune står tilbage med en kæmperegning, siger Enhedslistens budgetordfører Karina Vestergård Madsen

Hun understreger at Enhedslisten er tilhængere af omfordeling og også gerne ser at København skal bidrage med mere end i dag. Men hun påpeger at København også står overfor store investeringsbehov.

København vokser og derfor skal vi hele tiden bruge penge til at bygge nye daginstitutioner og skoler, ligesom vi skal ansætte flere pædagoger og lærere. Og samtidig skal vi bygge mere kollektiv trafik for at følge med befolkningsudviklingen, siger Karina Vestergård Madsen.

Aftalen tilfører samlet kommunerne flere penge uden at hæve service- og anlægsloftet. Det kommer til at gå ud over velfærden i København:

Københavnerne bliver ramt dobbelt. Udover at vi skal aflevere en stor pose penge, så betyder det alt andet lige, også at Københavns kommune bliver nødt til at skære ned på velfærden, når andre kommuner skruer op. Derfor er det vigtigt, at service- og anlægsloftet afskaffes, siger Karina Vestergård Madsen

Enhedslisten påpeger samtidig, at der mangler fokus på udgifter til sociale problemer:

En række sociale problemer er næsten udelukkende storby-fænomener. For eksempel bor næsten alle landets hjemløse i København. Men de kriterier fjernede den højreorienterede regering i sidste valgperiode, siger Karina Vestergård Madsen.