Tre sangerinder kan snart få deres navn på vejskilte i Sydhavnen

Etta Cameron, Grethe Ingemann og Monica Zetterlund kan få hver en vej i det nye byområde på Sluseholmen. Det kan være med til at reducere den skæve kønsfordeling, der er blandt vejnavne i København, mener teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.

De tre sangerinder kan få tildelt hver sin vej i et nyt byudviklingsområde på Sluseholmen Syd. De resterende veje i området er ellers prydet med navne på mandlige jazzmusikere med undtagelse af Lone Kellermanns Vej. Men det kan Teknik- og Miljøudvalget den 29. januar rette op på ved at godkende de tre nye vejnavne som Vejnævnet har indstillet. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen ser det som en god mulighed for at skabe lidt mere balance i kønsfordelingen blandt vejnavnene i København:

”Der er en skævvridning mellem mænd og kvinder, når det kommer til navne på veje, pladser og parker i København. Vi har nu muligheden for at reducere den ulighed en smule, og det skal vi benytte os af. Det kommer til at tage tid at udligne uligheden, men det her kan være med til at sætte en kurs for navngivning af offentligt steder i København.”

Etta Camerons Vej, Grethe Ingemanns Vej og Monica Zetterlunds Vej kommer til at ligger ved side af blandt andet Otto Brandenburgs Vej, Dexter Gordons Vej og Thad Jones Vej. Musikerne har alle en tilknytning til København ved eksempelvis at have boet i byen i en periode. De tre kvindelige vejnavne har været i høring hos seks berørte partner, og nu er det op til Teknik- og Miljøudvalget, at beslutte om der skal flere kvinder på vejskiltene i København.

Hvis de nye kvindelige vejnavne bliver godkendt af Teknik- og Miljøudvalget vil vejene blive indviet den 1. marts.