Strand i Sydhavnen på vej til at blive en realitet

Politikerne skal mandag tage stilling til en donation på 28 mio. kr. fra R98 Fonden, som endelig kan gøre en strand for enden af Valbyparken til en realitet.

Både i Valby og i Sydhavn har beboerne længe gået og drømt om en strand – og med rette. Allerede i 2012 blev planerne om en strand for foden af Valbyparken præsenteret, men siden har forløbet været noget broget. På grund af forurenet badevand har første spadestik ladet vente på sig, og af samme årsag har R98 Fonden holdt på pengene. Men med forventninger om at vandkvaliteten om tre år lever op til kravene til badevand, er checken nu gjort klar, og politikerne på Københavns Rådhus skal mandag beslutte, om de vil takke ja til den store og flotte donation. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) håber, at arbejdet nu endelig kan gå i gang:

– Med den store donation fra R98 Fonden får vi endelig mulighed for at sætte gang i det projekt, som så længe har været på tegnebrættet. Om få år byder Valbyparken forhåbentlig ikke kun på grønne områder, men også blå af slagsen hvor man kan få sand og vand mellem tæerne. Jeg er sikker på, at den kommende strand bliver en stor succes for både lokale og gæster og dermed også endnu et trækplaster i det gamle Sydhavn, siger Ninna Hedeager Olsen.

Projektet giver også mulighed for en række tilknyttede faciliteter som toilet- og omklædningsbygning, mobil enhed til livreddere, udendørs træningsudstyr, naturlegeplads, cykelholdepladser, fugleudkigstårn og opholdspladser. Og Ninna Hedeager Olsen er ganske sikker på, at den nye strand nok skal blive taget godt imod:

– Der er mangel på gode grønne og blå rekreative arealer i København, og Sydhavnen og Valby er bydele, der ofte bliver overset, når vi forhandler budget. Derfor er jeg glad for at kunne være med til at løfte en bydel, der trænger og har fortjent at blive tilgodeset. Derfor skal vi takke ja til pengene fra R98 Fonden. Når stranden står færdig, får vi endnu et rekreativt område i en storby, hvor folk hungrer efter grønne og blå åndehuller. For at få skabt den helt rette løsning håber jeg, at både Kgs. Enghave- og Valby Lokaludvalg vil deltage aktivt i udformningen af det store projekt, siger Ninna Hedeager Olsen.

Sagen behandles på Teknik- og Miljøudvalgets møde d. 28. maj.

Det endelige projektforslag forventes at blive forelagt politikerne i foråret 2019. Forudsat donation og projekt godkendes, forventer man at kunne ibrugtage stranden i august 2021.

For at beskyttet fuglelivet i området vil anlægsarbejdet foregå i forårs- og sommermånederne frem til og med 2021.