Gyda Heding. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Nyuddannede arbejdsløse er ikke dovne

Københavns beskæftigelsesborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), kalder de arbejdsløse for “luddovne nyuddannede” i et indlæg i Berlingske bragt den 13/11-2019.

Retorikken virker absurd, når man tænker på, at de unge presses til at vælge uddannelse tidligt, og derefter paces hurtigst muligt igennem uddannelsessystemet, men når de er færdige, på normeret tid, kan de ikke få job.

De bliver tudet ørene fulde af, at det er deres egen skyld, at de ikke kan få et job. De er for kræsne og de kan bare tage et ufaglært arbejde.

Nej, de ledige akademikere kan ikke bare nemt tage et job i Netto, for der er ikke nødvendigvis et job at få. Der er ikke en masse ledige stillinger i bunden af arbejdsmarkedet og Netto prioriterer selvfølgelig de ansøgere, der er relevante for stillingen og som kan blive der i en længere periode.

Desuden kan det tyde på, at beskæftigelsesborgmesteren har glemt, hvordan dagpengesystemet hænger sammen. Som arbejdsløs har man pligt til at melde sig ledig på jobnet og hos a-kassen, man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet med én dags varsel, man skal søge et bestemt antal jobs i ugen og bliver man tilbudt et job, skal man tage imod det.

Alle der kender en nyuddannet, ved at de er topmotiverede for at komme ud og bruge deres uddannelse og tjene nogle penge. Det nedslidende nok i forvejen at være arbejdsløs, så i stedet for at skælde ud og stigmatisere arbejdsløse som en slags ”doven-Robert”, der pumper dagpengesystemet efter forgodtbefindende, så burde Cecilia Lonning-Skovgaard tage sin titel som beskæftigelsesborgmester alvorligt og arbejde på at skabe flere jobs. Også til nyuddannede akademikere.

Blogger: