Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) mangler føling med en vigtig kilde til problemet med den gamle folkeskolereform, når han stoler blindt på, at den nye folkeskolereform vil skabe god undervisning i dansk og matematik.
Ja, det kan være svært at vide, hvad årsagen til et problem er, når man selv er den, der hælder ti år gammel vin på nye flasker.
For den nye reform er slet ikke et nybrud. Den nye reform fastholder den ti år gamle reforms massive sociale slagside og kvalitetsforringende forøgelse af minimumstimetallet i netop dansk og matematik.
Det var i sin tid netop denne forøgelse af timer, der skabte en epidemi af uforberedt og meget lidt lydhør undervisning i dansk og matematik. Og det er denne forringede undervisning, som betyder, at langt flere elever fra uddannelsesfremmede hjem ikke består folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik.
Ministeren taler derfor imod isnende kolde resultater fra et ti år langt fejlslagent storskalaeksperiment. Den frisættelse af folkeskolen, som er central for Tesfayes fabelfortælling, vil først kunne mærkes ved en imødekommelse af det københavnske byråds klare ønske om et råderum til at veksle mange dårligt forberedte timer med velforberedte to-lærer-timer i folkeskolens to største fag
Blogger: GORM ANKER GUNNARSEN, MEDLEM AF BØRNE-OG UNGDOMSUDVALGET I KØBENHAVNS KOMMUNE FOR ENHEDSLISTEN
Bragt i Berlingske 24/5-24