Lønkroner sparet i lockout bruges til velfærd

Den 22. marts behandlede borgerrepræsentationen i København to forslag fra Enhedslisten om den varslede lockout af offentlige ansatte. Vi ville trække København helt ud af lockouten, desværre valgte flertallet at fastholde at der skal lockoutes. Til gengæld havde vi held til at få vedtaget at eventuelle besparelse i forbindelse med lockouten skal gå til berørte områder.

Enhedslisten stod desværre alene med ønsket om at få trukket København ud af lockouten. Alle partier på nær Alternativet nægtede sågar at behandle punktet uden så meget som at ville høre vores argumentation for at tage det op. Det blev begrundet med at forvaltningen ikke kunne beregne de økonomiske konsekvenser det ville få at forlade KL, hvilket nok ville være en nødvendigt element i at undsige KL’s alt for brede lockout.

Imidlertid er der ingen der har forsøgt at beregne udgifterne på, hvad det vil koste hvis lockouten ender i et regeringsindgreb der knuser aftaleretten. Det er for os i Enhedslisten et langt mere bekymrende perspektiv, både fordi de økonomiske konsekvenser er uberegnelige, men også fordi det helt sikkert ville ramme både medarbejdere og københavnere hårdt. Hvilket erfaringerne fra lærerlockouten i 2013 så rigeligt beviser.

At det kan blive rigtigt dyrt at sikre fungerende forvaltninger igen efter et eventuelt indgreb – ved de øvrige partier også godt. Dette var nemlig også en del af begrundelsen for at en enstemmig borgerrepræsentation trods alt stemte for Enhedslisten, Alternativet og SF’s forslag om at eventuelle besparelser skal gå til de berørte:

“Borgerrepræsentationen pålægger fagudvalgene at sikre, at et evt. mindreforbrug som følge af en potentiel strejke/lockout efter dækning af eventuelle afledte merudgifter som følge heraf, anvendes på de respektive udvalgsområder af de ansvarlige fagudvalg på en måde, så mindreforbruget 1-1 går til initiativer, der direkte kommer de berørte områder til gode”

I Enhedslisten er vi glade for at have sikret at lockouten ikke ender som en sparerøvelse for Københavns Kommune og at de berørte områder beholder deres midler. Men vi er samtidig frustrerede og uforstående over at et overvældende flertal, inkl. SF, Socialdemokraterne og DF, insistere på at gennemføre et lockoutvarsel helt ude af proportioner fremfor at bakke op om de offentlige ansatte.