København er verdens bedste cykelby

København igen kåret til verdens bedste cykelby

København er netop igen kåret som verdens bedste cykelby. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er tilfreds med placeringen, men ser stadig masser af forbedringspotentiale for hovedstaden.

København er verdenskendt for sin cykelsatsning, og nu har byen modtaget et helt særligt kvalitetsstempel for sit arbejde og sine resultater. Indekset over verdens bedste cykelbyer er netop blevet offentliggjort, og endnu engang indtager Danmarks hovedstad den førsteplads, som København erobrede fra Amsterdam for to år siden, da regnskabet senest blev gjort op. Indekset over verdens bedste cykelbyer er udarbejdet af Copenhagenize. Det sker netop, som cyklen i disse dage fylder 200 år. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er stolt af kåringen:

– At blive kåret til verdens bedste cykelby to gange i træk er en voldsomt flot anerkendelse af vores arbejde med at skabe en bæredygtig trafikkultur. Bredere cykelstier, nye genveje over havnen og en opprioritering af cyklerne i sammensætningen af trafikken gør en forskel for københavnerne og pendlerne i hverdagen, og den satsning har vi nu igen fået et af de flotteste kvalitetsstempler for. Det er en stor ære at modtage så stor en hæder for vores indsats som borgmester med ansvar for trafik og infrastruktur, siger Morten Kabell.

Teknik- og miljøborgmesteren deltager i øjeblikket i den verdensomspændende cykelkonference VeloCity i Holland, og selvom København i høj grad anerkendes som The City of Cyclists med kæmpe opmærksomhed til følge, så er der bestemt også meget at lære, hvis København fortsat skal være den førende cykelby i verden:

– Det nytter ikke noget at hvile på laurbærrene, for hvis cykelforholdene ikke følger med Københavns rivende befolkningsudvikling, så lader folk cyklen stå, og så er vi lige vidt. Derfor er det også nødvendigt at fortsætte de massive investeringer i området. Fx har vi en kæmpe udfordring i forhold til at finde nok cykelparkering til både københavnere og pendlere, og her kan vi fx lære noget af Holland, som finder gode løsninger på de problemer, om som ikke er bange for at investere store summer i dem. Hollænderne er ofte også langt mere villige til at pendle over længere afstande, hvor danskere i stedet sætter sig ind i bilen, og her har vi også meget at lære. Skal vi have skabt den ændring, kræver det, at både vi i København, men særligt regeringen satser på cyklen. I Holland er dét en selvfølge, det skal det også være i Danmark, siger Morten Kabell.

København har med visionen Fællesskab København et ønske om at fremme cykeltrafikken i kommunen og samtidig begrænse biltrafikken for på den måde blandt andet at forbedre fremkommeligheden og mindske luftforureningen. I fremtiden skal 1/3 af alle ture i kommunen foregå på cykel, 1/3 med kollektiv trafik og maksimum 1/3 i bil.

Ligeledes har byen et mål om, at 50 % af ture til arbejde og uddannelse i Københavns Kommune sker på cykel • 75 % af alle ture i København foregår til fods, på cykel eller med kollektiv trafik • 70 % af københavnerne er tilfredse med mulighederne for cykelparkering.

I øjeblikket tager 91 pct. af de københavnere, der både bor og arbejder i kommunen, cykel, kollektiv transport eller gang til og fra arbejde og studie. Kun 9 pct. pendler i bil internt i København.

Mål for 2025:
• 80 % af PLUS-nettet har tre baner
• Cyklisternes rejsetid er reduceret med 15 %
• 90 % af de københavnske cyklister føler sig trygge i trafikken
• Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister er reduceret