JA TIL OASER

Vi er helt enige i målsætningen i Politikens leder 24. august 2024: Vi skal have mange flere grønne oaser i byerne.

Ikke mindst i København og på Frederiksberg.

Og fremme af delebiler er en vigtig indsats, som vi er i fuld gang med.

Heldigvis behøver vi ikke et megaprojekt, der både er dyrt i økonomi og en CO2- belastning for at skabe en grøn oase mellem Frederiksberg og København. De to buer på Bispeengbuen står foran en omfattende renovering. Hvis staten nøjes med at rive den ene bue ned og kun renoverer den anden, så bliver der plads til et stort, grønt byrum. Og samtidig kan vi få åbnet Ladegårdsåen, der i dag løber i et stort rør langs med og under Ågade og Åboulevarden.

Bispeengbuen blev i sin tid bygget alt for stor. Så selv om man nedriver den ene bue, er der plads til samme mængde biltrafik på den anden bue.

En grøn oase kan samtidig indgå i skybrudssikring af byen, så de store vandmængder fra skybrud kan opsamles der, blive renset og løbe videre til Søerne. Og grønne oaser, især når der er vand, er også med til at nedkøle byen, så vi kan modvirke varmeøer, hvor der bliver så varmt under hedebølger, at mennesker bliver syge af det.

Begge kommuner har vedtaget, at man ønsker at nedrive den ene bue og åbne åen. Vi venter bare på, at staten går med på løsningen, da Bispeengbuen ejes af staten.

Blogger:
Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i København for Enhedslisten. Skrevet sammen med Michael Vindfeldt, borgmester på Frederiksberg for Konservative

Trykt i Politiken 10. september 2024