Gorm Anker Gunnarsen. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Børne- og ungdomsudvalget og Sundheds- og omsorgsudvalget.

Ingen ved hvor meget metan frigøres af jordkomprimering

Miljøvurderingen og dermed lokalplanen for byggeri på Fælleden er suspenderet af Planklagenævnet, fordi den sandsynligvis var alt for sløset med at forstå en sjælden paddes levesteder. Men miljøvurderingen er ikke kun for ringe i sin forståelse af et habitat for stor vandsalamander – den har også overset, at byggefeltet rummer en losseplads, hvis afgasning kan bidrage mere eller mindre til drivhuseffekten.

Men der er også andre problemer med miljøvurderingen. Normalt vil vi i kommunen forvente, at opgørelse over CO2-udslip forbundet med et byggeri opgør mængden af alle klimagasser – altså gasser, der udledt til atmosfæren vil øge varmeoptag og dermed bidrage til destabiliseringen af klimaet. Men lokalplanens miljøvurdering er alene baseret på kun CO2, selv om det vil være særdeles rimeligt at beregne CO2-ækvivalenter for den mængde af metan, der frigøres til atmosfæren med byggeforberedende aktivitet på det, der indtil for 50 år siden var hele byens losseplads.

Det er langt bedre, hvis metan bliver i jorden og der nedbrydes til CO2, for på den korte bane er metan 25-75 gange så potent som drivhusgas end CO2.

Den jordkomprimering, som i højsommeren gennemføres på byggefeltet helt uden hjemmel i en gældende lokalplan, må medføre en meget betydelig fortrængning af metan fra jorden til atmosfæren. Men den klimaskadelige effekt af dette udslip er ikke forsøgt opgjort forud for lokalplan og indgår ikke i kommunens beregning. Det er et udslip, som ikke ville finde sted med samme hast og i samme omfang, hvis der ikke blev bygget.

Den suspenderede miljøvurdering forholder sig ikke til metan-udslip. Og kommunens forvaltningen har afvist, at der kan måles på det. Det er endnu en god grund til, at miljøvurderingens gyldighed bør forkastes. Metan-udslippet skal kendes, så det kan minimeres. Københavns affaldsselskab ARC har med simple midler (et “bio-cover”) reduceret klimabelastningen fra en anden tidligere losseplads (Uggeløse) til en femtedel. Det dur simpelthen ikke, at bygherrerne – kommunens eget arealudviklingsselskab By & Havn og 3F’s pensionskasse – har skyklapper på, når det drejer sig om klimaspørgsmål.

Jordkomprimering på den gamle losseplads, der gemmer sig under Lærkesletten, kan være en klima-synder, men By & Havn foretrækker tydeligvis at se den anden vej. Selskabet sidder stadigvæk på oplysninger om, hvor meget metan, der er i poreluften på det suspenderede byggefelt. Jeg har ellers efterspurgt dem siden årsskiftet.

Miljø og klima vurderes bedst på grundlag af et reelt kendskab. Det har partierne bag byggeriet ikke ønsket og heller ikke fået. Også derfor bør vælgerne helt forkaste byggeriet på Fælleden ved valget til november.

Trykt i Ørestad Avis 11/8-2021

Blogger: