Generalforsamling 2018

Den 10. marts holdt Enhedslisten generalforsamling. 140 medlemmer af alle de københavnske afdelinger deltog. Det store fremmøde peger på både medlemmernes og afdelingernes engagement i partiets drift og politiske retning.

På generalforsamlingen blev der truffet en række markante beslutninger med stor betydning for partiets drift i den periode vi er på vej ind i. For det første bakkede generalforsamlingen op om, at Enhedslisten København nu har en størrelse og en politisk tyngde, som stiller krav om, at der er en tydelig og tilgængelig politisk ledelse mellem bestyrelsens møder. Derfor vedtog generalforsamlingen en vedtægtsændring, som betyder at bestyrelsen i fremtiden nedsætter et forretningsudvalg, som kan varetage den opgave. På bestyrelsens konstituerende møde den 14. marts valgtes Maria José Nielsen, Tue Hammer Lerche, Reinout Bosch, Sarah Mathiesen og Michael Neumann til forretningsudvalget. Forretningsudvalget mødes hver tirsdag og kan kontaktes via [email protected]. I kan se hele den nye bestyrelse her.

Samtidig blev der også vedtaget budget for de kommende år, der giver mulighed for at ansætte endnu en organisationssekretær, der skal bidrage til en stabil drift af vores store organisation.

For det andet blev der vedtaget en meget ambitiøs arbejdsplan. I det kommende år skal der være fokus på at styrke afdelingerne, det skal blandt andet ske ved afholdelse af ”Byg op” seminarer. Det første seminar afholdes d. 14. april – glæd jer! Derudover lægges der op til en større politikudviklingsproces på teknik og miljø områder. Læs arbejdsplanen her.

For det tredje gjorde generalforsamlingen det helt klart, at Enhedslisten København er imod dobbelt løn til fuldtidspolitikere. Der blev vedtaget en stramning af vedtægterne, som betyder at en fuldtidspolitiker, der går ud i et vellønnet job efter endt tillidshverv, skal betale sit fulde eftervederlag i partiskat. Derved har vi sat en effektivt en stopper for dobbelt løn. Princippet er at vi via vores partiskat fratager vores folkevalgte urimelige privilegier, og bruger midlerne i vores fortsatte politiske kampe. Urimelige privilegier fra de folkevalgte til de folkevalgte er ikke de individuelle politikeres moralske problem. Det er den samlede politiske elites demokratiske og politiske problem.

Sidst, men ikke mindst, blev der gennemført en vedtægtsændring, som afklarer processen omkring valg af kandidater til borgerrepræsentationen samt spidskandidater, så der fremover vil blive holdt en todelt urafstemning, så medlemmerne kommer til at forholde sig til de to ting separat. Se de opdaterede vedtægter her.

Vi markerer nu starten på en ny valgperiode og københavnsbestyrelsen ser frem til et godt, produktivt og samfundsforandrende samarbejde med alle vores medlemmer og folkevalgte.

/Københavns bestyrelsen

Se alle dokumenter og vedtagelser her.