Gorm Anker Gunnarsen. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Børne- og ungdomsudvalget og Sundheds- og omsorgsudvalget.

Flere psykisk sårbare børn koster

En meget bred kreds af de fagfolk, som ved allermest om børn og unges trivsel, peger i Politiken (22/8), hvad der skal til for at vende udviklingen.

Fagfolkene peger på bedre normeringer, mere forberedelsestid, to-lærerordning, mindre klasser og hurtigere lokal støtte fra den pædagogisk-psykologiske rådgivning.

I Københavns Kommune har vi penge, som vi kunne investere i børn og unge. Men vi har fået besked om, at vi ikke må bruge dem på formålet i finansåret 2023. Regeringen og kommunernes egen forening, KL, har før sommerferien aftalt, at stigningen i børn og unge med specielle behov ikke udløser et større råderum til kommunerne. Undskyldningen er, at det stadig undersøges, hvorvidt der vitterligt er stigende mistrivsel og stigende udstødning af psykisk sårbare børn og unge.

Nu har eksperterne på området sat politikerne stolen for døren og fortalt, at der nu og her er et akut og stigende behov. Når regeringen fremlægger sin finanslov for 2023 bør de derfor fjerne den bagstræberiske binding. Vi skal have en budgetramme, der som minimum svarer til det stigende behov. Giv kommunerne lov til at foretage de helt nødvendige investeringer i børn og unge.

Trykt i Berlingske 29/8-2022

Blogger: Gorm Anker Gunnarsen, Næstformand for Børne- og Ungdomsudvalget