Drop lige fordomsbankoen

Fordomme vinder ikke Socialdemokratiets vælgere tilbage.
KØBENHAVN er en stor vesterbrosk hipsterghetto for folk med dyr kaffe ned ad skjorten, der befinder sig langt fra den almindelige holbækdansker i det socialdemokratiske segment. Det var i hvert fald den forklaring, som Lars Olsen gav på sit partis storbytilbagegang i meningsmålinger og ved det seneste valg.

Og helt ærligt, hvis det er holdningen til København, har jeg et rigtig godt bud på, hvorfor københavnerne svigter Socialdemokratiet ved stemmeurnerne.

For det er da en bunke fordomsfuldt vås.

København er velstillede på Vesterbro, det er sandt. Men det er meget mere end det.

Det er fattigdom i Emdrup. Det er Nørrebro-folk, der smides ud af deres hjem på røv og albuer som følge af den asociale ghettolov. Det er frygt for, at prisstigningerne skal æde hele madbudgettet i Sundbyvester.

Det er opsøgende socialt arbejde i Sydhavnen.

Det er Hus Forbis sælgere på Vanløse Torv. Det er en af landets laveste levealdre i Nordvest. Og det et hjemløshed og stofbrug på selvsamme Vesterbro, hvor Olsen kun kunne dufte kaffe. København er folk, der både smører leverpostejmadder og vender småmønter, når vi er nået til den 20. i måneden. Det er et stigende antal børn, der lever i fattigdom. Og det er udsatte mennesker, der er faldet igennem det sociale sikkerhedsnet.

HVIS OLSEN, der ellers normalt er god for solide samfundsanalyser, kigger på København og kun ser fancy kaffe, kan det være, han skal pudse Anker Jørgensens efterladte briller.

For uligheden stiger, og der er stadig ikke leveret på regeringens søde løfter om fattigdomsgrænse, tiårsplan for psykiatrien og en handikapaftale.

Der kan være mange forklaringer på, at Socialdemokraterne tabte i storbyerne, men fordomsbanko vinder det i hvert fald ikke tilbage. Så drop lige den, tak.

Blogger: Charlotte Lund, medlem af Københavns Socialudvalg for Enhedslisten

Trykt i Politiken 15/8-2022