Charlotte Lund. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Økonomiudvalget og Socialudvalget.

Det er rimeligt Scrooge at snyde udsatte børnefamilier for akut hjælp

Det bliver næppe mere i Ebenezer Scrooges ånd at snuppe de udsatte familiers midlertidige børnetilskud op til jul. Socialdemokratiets løftebrud omkring at forlænge det midlertidige børnetilskud sker på det værst tænkelige tidspunkt, og det vil kunne mærkes derude.

Kulden bider, og det samme gør udgifterne til varme. Denne jul har man måttet afvise rekordmange julehjælpsansøgninger. Priserne i supermarkedet var på himmelflugt op til en højtid, der om nogen handler om at sætte mad på bordet.

Selvom den virkeligt prøvede, så kunne den nye regering ikke have valgt et dårligere tidspunkt at droppe løftet om at forlænge den hårdt tiltrængte håndsrækning til de allerfattigste børn derude.

Man gav de udsatte familier den dårlige nyhed i ugerne op til jul. Usikkerheden om, hvorvidt de er købt eller solgt, vil derefter følge dem ind i det nye år. Hvorefter det effektueres i februar, det tidspunkt hvor de almene boligorganisationer frygter at skulle udsætte et stort antal mennesker fra deres bolig, fordi de ikke længere har råd til at blive boende.

Med andre ord, et hattrick fra helvede. Det er en seriøst dårlig julegave fra børnenes statsminister, hvis hun da stadig kalder sig det.

Og det er jo ikke fordi, at det kører super for de udsatte børnefamilier i forvejen. De mange fattigdomsreformer har sendt en række af de mest udsatte børnefamilier ned under fattigdomsgrænsen.

Senest kunne Egmontfonden dokumentere at hver ottende familie i fattigdom har måttet droppe måltider af økonomiske årsager. At tre ud af fem har måttet droppe at købe nødvendigt vintertøj til deres børn. Samt at ni ud af ti ikke kan betale uforudsete udgifter på 3.000 kroner eller mere uden at skulle tage et lån. Fattigdommen derude er reel, og benhård set fra børnehøjde.

Det gælder både afsavn, men også den usikkerhed, der er forbundet med det. Den usikkerhed, der får forældre til at ligge søvnløse over, hvordan de skal få råd til en julegave, en flyverdragt eller bare næste måneds husleje.

Den usikkerhed tærer på sjælen, og den er bare blevet større af at penge, man er blevet lovet, er erstattet med tvetydige hensigtserklæringer, som man under alle omstændigheder ikke vil gøre noget ved før langt inde i det nye år.

Det er uforståeligt, både at man sparker nedad, og at man gør det op til jul. Og helt unødvendigt, for det røde flertal, som forpligtede sig på at hjælpe de fattigste familier ved at forlænge det midlertidige børnetilskud, er jo intakt. Også selvom statsministeren ikke længere ønsker at bruge det. Uforståeligt og trist.

Nå, men glædelig jul, SVM Scrooge!

Blogger: Charlotte Lund, medlem af Socialudvalget for Enhedslisten
Bragt på berlingske.dk 29/12-2022