Der er ikke for få p-pladser i København – der er for mange biler

Bent Winther delte for nylig sin analyse af parkeringssituationen i København. Essensen af indlægget er, at Københavns Kommune modarbejder bilisterne, når det kommer til at muligheden for at parkere på offentlig vej.

I mange år har antallet af offentlige parkeringspladser ligget stabilt på omkring 126.000. Problemet er, at antallet af privatbiler i København er eksploderet. I 2012 var der omkring 104.000 privatbiler i kommunen. Ti år senere er der over 38.000 flere. Og de fylder altså ganske meget.

Så når det kan være svært at finde en p-plads, hænger det sammen med, at biler er blevet så billige, at rigtig mange københavnere har anskaffet sig en eller flere. Også selvom undersøgelser har vist, at op mod hver fjerde bil i brokvartererne holder stille mandag til fredag. Hvis man er afhængig af en bil i hverdagen for at få livet til at hænge sammen, skal vi selvfølgelig finde en løsning. Men mange af de bilejere, hvis biler står stille i hverdagen, må formodes at kunne klare deres behov med en delebil. Så den løsning skal vi politisk hjælpe til at fremme.

Kernen af problemet er manglen på plads.

Skoler, daginstitutioner, vejbaner, cykelstier, kollektiv transport, fodboldbaner og grønne områder kræver alt sammen plads. Så hvad skal vi gøre med den sparsomme plads, vi har? Københavnerne sætter i høj grad pris på grønne områder, og det er kun omkring 30 procent af de københavnske husstande, som har bil. Samtidig står vi midt i en klimakrise og en biodiversitetskrise. Med det som udgangspunkt ser jeg absolut hellere, at en stor del af de grå, asfalterede arealer bruges på plads til mennesker og natur.

Derfor ønsker jeg længere på sigt at nedlægge en stor del af gadeparkeringen samtidig med, at vi får skabt bedre kollektiv trafik og får mange flere delebilspladser. Jeg må erklære mig enig med Ole Birk Olesen (LA), som har slået fast, at vi ikke skal tilføre tusindvis af parkeringspladser under jorden til den nette sum af én million kroner pr. styk. I forhold til klimaet er det også en rigtig dårlig idé.

I stedet er vi ved at få undersøgt, hvordan vi kan få adgang til private parkeringsarealer, som står ubrugte hen i aften- og nattetimerne. Ved at dobbeltudnytte eksisterende pladser får vi løst p-udfordringer lokalt uden at bruge millioner af kroner på nye pladser. Sammen med udbredelsen af delebiler og en udbygning af den kollektive transport vil flere forhåbentlig droppe den private bil, som i mange tilfælde alligevel holder stille det meste af tiden.

Langt de fleste københavnere klarer deres hverdag uden en bil, og håndværkerne har fået dedikerede p-pladser i byen. Dem ser jeg gerne flere af, så den nødvendige erhvervskørsel får bedre betingelser. Derudover skal antallet af handicapparkeringspladser øges, så København bliver mere tilgængelig for mennesker med handicap.

Vi er i gang med at omstille os til en by skabt for mennesker. I den omstilling skal vi finde løsninger for dem, der er helt afhængige af en bil. Det kan vi kun, hvis vi samtidig får andre til at vælge andre løsninger.

Skrevet af Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod. Bragt i Berlingske 3/5-2023