Ninna Hedeager Olsen. Teknik- og miljøborgmester for Enhedslisten i København. Medlem af Teknik- og miljøudvalget og Økonomiudvalget.

Bilforurening kan dræbe i byen

Det overrasker mig ikke pokkers meget, at Enhedslisten og AutoBranchen Danmark er uenige om tilgangen til klima- og miljøpolitik i København.

Enhedslisten kæmper lokalt for renere luft til københavnerne og for en nedbringelse af CO2-udledningen af hensyn til det globale klima, mens AutoBranchen Danmark må forventes at arbejde for bedre vilkår for deres medlemmer, som primært dækker bilforhandlere, bilværksteder og autolakererier.

Derfor kommer det heller ikke for alvor bag på mig, at AutoBranchen Danmarks administrerende direktør, Gitte Seeberg, forsøger at male et skønmaleri af dieselbiler og samtidig fanden på væggen, når det kommer til venstrefløjens tilgang til luftforurening.

Fup eller fakta
Men når Gitte Seeberg ønsker, at debatten skal baseres på fakta, så skal den administrerende direktør måske starte med at se sig selv i spejlet. Jeg har i hvert fald svært ved at forstå, hvordan dieselbilerne ifølge direktøren ikke udgør et problem.

Gitte Seeberg kan have ret i, at dieselbiler kan være bedre for klimaet end benzinbiler. Det er også helt korrekt, at partikelforureningen i København stammer fra adskillige kilder. De kilder arbejder Enhedslisten også på at gøre noget ved i både Folketinget og i EU.

Men i forhold til luftforurening er fakta også, at dieselbilerne bidrager mere til luftforureningen i København, end AutoBranchen Danmark oplyser. Hvert år dør omkring 550 københavnere for tidligt alene på grund af den del af luftforureningen, der er fastsat grænseværdier for. Og her fylder biltrafikken ikke meget.

Men ser man også på den del af luftforureningen, der endnu ikke er fastsat grænseværdier for, så tegner der sig et andet og mere alvorligt billede på grund af de ultrafine partikler. Medtager man de ultrafine partikler, så kan dieselbilerne alene være årsag til yderligere 500 dødsfald i København. Det har Steffen Loft, institutleder på Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, tidligere vurderet.

Senest har Googles luftmålinger i København vist, at københavnerne dagligt indånder høje værdier af ultrafine partikler. Vi står altså med et reelt problem, som Gitte Seebergs ‘greenwashing’ af dieselbilindustrien ikke løser. Derfor er Enhedslisten klar til at gå hårdt til værks.

Større ambitioner
Jeg har fuld forståelse for, at Gitte Seeberg i en situation, hvor hun ved, at Folketinget vil skærpe miljøzonerne, vælger at bakke op om et mindre ambitiøst forslag fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og hans borgmesterkolleger i Aarhus, Aalborg og Odense.

Det vil nemlig tillade langt flere forurenende privatbilister i dieselbiler fortsat at påføre københavnerne luftvejssygdomme som astma og kronisk bronkitis ved deres tilstedeværelse i København, end hvis flertallet lytter til mine ønsker.

Enhedslisten vil en mere ambitiøs grøn omstilling, og det betyder, at vi skal have en hurtigere udfasning af gamle dieselbiler i København, og på sigt skal vi helt have sat en stopper for biler på konventionelle drivmidler. I København kan vi passende starte med dieselbilen, og indtil der er flertal for et fuldt forbud, bør bilerne i byen i det mindste leve op til de nyeste euronormer.

Bragt i Altinget 14/11-2019

Blogger: