Berlingske har i en nylig leder grundlæggende misforstået tankerne bag Københavns Kommunes kommende klimaplan.
Og hvad værre er: Berlingske forstår ikke, hvor vigtigt et ønske det er hos rigtig mange danskere at gøre en forskel for klimaet.
Berlingske argumenterer for, at løsningerne på klimakrisen er systemiske, og at klimaet først og fremmest er et politisk ansvar. Det er jeg langt hen ad vejen enig i.
Derfor mener jeg også, at personlige kvoter og lignende forslag ikke er vejen frem. Vi skal prioritere de fælles løsninger.
Men vi håndterer ikke klimakrisen, hvis ikke alle dele af samfundet er med. Det gælder også erhvervslivet og os allesammen som borgere. Den måde, som vi producerer på, og vores forbrugsmønstre spiller selvfølgelig en afgørende rolle.
Det ved de fleste heldigvis godt. Både erhvervslivet og københavnerne vil rigtig gerne bidrage, og både erhvervsliv og borgere er på mange måder foran Christiansborg – og for den sags skyld også os på Københavns Rådhus.
Og det er den grundlæggende misforståelse i Berlingskes leder: Københavnerne er ikke passive borgere, som myndighederne skal overbevise om klimakrisens alvor.
Tværtimod efterlyser mange københavnere endnu mere handling fra kommunen og bedre handlemuligheder for selv at kunne bidrage til den grønne omstilling.
Derfor er der brug for en ny klimastrategi for København, som går videre med de helt systemiske udfordringer, vi allerede er kommet langt med, for eksempel energiforsyning og transport.
Men der er også brug for en klimastrategi, som ændrer på rammerne, så de grønne valg bliver nemmere for borgere og virksomheder.
Hvis København som by skal tage sin del af ansvaret for klimaet, er det ikke nok, at vi kun ser på det, der sker inden for kommunegrænsen.
Vi bliver allesammen også nødt til at forholde os til det klimaaftryk, som vi sætter andre steder i verden.
Der er mange steder, hvor København som kommune kan gøre de grønne valg nemmere. For eksempel har København tidligere arbejdet aktivt for at tiltrække flere flyruter til København. Her er det oplagt, at vi fremover arbejder på at tiltrække internationale togruter, så københavnerne får bedre grønne valgmuligheder, når de skal rejse.
Mange virksomheder ønsker, at Københavns Kommune skal gå forrest. For det giver dem mulighed for at udvikle de nye løsninger, når der er en kommune, der vil købe dem. Det er en vigtig opgave at løfte for os som kommune.
Vi har i Københavns Kommune gode erfaringer med at omstille kommunens køkkener, så der er mere grønt og mindre madspild. Mere mad lavet fra bunden i stedet for indkøbte halvfabrikata. Det giver samtidig mindre klimabelastning. De erfaringer vil vi gerne dele med kantiner og restauranter og samtidig give mulighed for, at de kan lære af hinanden. Partnerskaber, hvor man kan lære af hinandens gode ideer og erfaringer, kan gøre en stor forskel. Vi har i flere år haft partnerskabet Energispring, hvor en stor del af Københavns bygningsejere samarbejder i forhold til energibesparelser.
Som Berlingskes leder også er inde på, er det selvfølgelig samtidig nødvendigt at klimatilpasse København til de forandringer, som allerede er i gang.
Her er systemiske løsninger også helt afgørende, og dem har vi arbejdet på i mange år.
Ved Lyngbyvej er der gang i den helt store Svanemølletunnel. Det er et omfattende arbejde, ikke mindst med at få en miljøgodkendelse fra staten. Så den forventes først at være færdig i 2032.
Mange af de øvrige projekter for skybrudssikring må vi desværre skrotte, da staten har besluttet, at vores forsyningsselskab ikke fremover må gennemføre den type projekter. Staten foretrækker, at der laves små, forebyggende tiltag mod små skybrud.
Og at skaderne ved de store skybrud så betales over forsikringerne. Det er for mig fuldstændig absurd. Men sådan er de nye regler, der træder i kraft i 2027.
Men uanset hvad skal vi blive ved med at forebygge klimaforandringerne. Og København har en størrelse, hvor vi som by skal tage ansvar og gå foran i verden. Det skal vi allesammen hjælpe hinanden med.
Blogger: Line Barfod, Teknik- og Miljøborgmester for Enhedslisten
Trykt i Berlingske 25/11-24