Demonstration: Velfærd, lighed og boliger til alle

Hvornår:
2. oktober 2018 kl. 16:30 – 18:00 Europe/Copenhagen Tidszone
2018-10-02T16:30:00+02:00
2018-10-02T18:00:00+02:00
Hvor:
Bertel Thorvaldsens Plads
København
Danmark
I år indkalder de sociale bevægelser Næstehjælperne, Jobcentrets Ofre, Månestrålerne og Bekæmp Fattigdom NU til fælles protest mod den stigende udhuling af vores fælles velfærd og den stigende fattigdom. Ikke mindst blandt børn.
Vi har i flere årtier været vidner til en større og større favorisering af dem der har mest – og en uanstændig behandling af de mest udsatte.
Favoriseringen af dem der har mest foregår ved hjælp af skattelettelser til de rigeste og manglende kontrol med visse virksomheders lyssky omgang med finanser der sendes i skattely mm.
Sundhedsvæsen, daginstitutioner, skoler og andre offentlige tilbud er ramt af store besparelser, der gør at folk efterhånden flokkes til de profitskabende private tilbud. Vel at mærke kun de folk, der har råd. Senest har politikerne bestemt sig for at ødelægge det almene boligområde ved at lave såkaldte ghettoplaner, rive boliger ned i et væk for dernæst at privatisere og gøre det noget nær umuligt at betale husleje for dem med de mindste indtægter.
Det er en velkendt nyliberal øvelse at ødelægge det offentlige og skabe utilfredshed med tilbuddene, så der kan privatiseres, udliciteres, effektiviseres etc.
I bunden af hierarkiet befinder de mest udsatte sig. Denne gruppe går igennem den mest ydmygende og uanstændige behandling i landets jobcentre fordi politikerne har besluttet sig for, at det skal være noget nær umuligt at leve en nogenlunde anstændig tilværelse, hvis du ikke opfylder alle krav der stilles ift at være ‘konkurrencestats-soldat’.
Det vil sige hvis du er for syg til at arbejde, er flygtet fra krig og andre rædsler eller ikke ‘passer ind’ mm.
Derudover er tallet af fattige børn i Danmark eksploderet. Med meget negative konsekvenser som følge.
Vi er nødt til igen at gå på gaden og opponere mod denne nyliberale ødelæggen af vores velfærd og råbe Christiansborg op – gå med os til Folketingets åbning den 2. Oktober
Der vil være taler og musik.