Amager Fælled slipper ikke for betonen

Enhedslisten står fast på ikke at bygge på Amager Fælled og er derfor smidt ud af budgetforhandlingerne på Københavns Rådhus. Tilbage står at SF og R  giver grønt lys til Franks bulldozere

Mindre end 10 dage efter, at SF og R talte og demonstrerede sammen med mange tusinde københavnere imod byggeri på Amager Fælled, løber de fra de fine ord.

Overborgmester Frank Jensen har valgt at gøre det til en betingelse for at deltage i budgetforhandlingerne, at partierne støtter byggeri på Amager Fælled. Enhedslisten og Alternativet blev derfor mandag eftermiddag smidt ud af forhandlingerne for næste års budget.

“Vi er ikke bange for mursten, vi vil gerne bygge godt alment og billigt. Men det skal være for københavnerne, ikke for at lappe på en problematisk metrogæld, som kunne afvikles på en anden måde”, sige budgetordfører Charlotte Lund.

Det er dybt alarmerende, at SF og Radikale er parat til at sælge fremtidens natur på Amager Fælled for at deltage i Franks budgetforhandlinger. Enhedslisten kæmpede for at bevare hele fælleden som grønt og rekreativt areal, som de fire partier lovede københavnerne under valgkampen. Det er trist at københavnerne nu mister muligheden for at kunne give et stykke sammenhængende natur videre til de næste generationer.

“Vi er stærkt bekymrede for, at vilkårene for de udsatte københavnere og byens børn nu vil blive stærkt forringet, når enhedslisten nu ikke længere er en del af budgetforhandlingerne. Det er ærligt talt ikke betryggende, at et flertal, der taler mere om havnetunneller og Formel 1 end om socialpolitik, skal have ansvaret for næste års velfærd”, understreger Ninna Hedeager Olsen.

Enhedslisten opfordrer alle til at bruge velfærdsdemonstrationen torsdag den 6. september til at føre protesterne ind på Rådhuset og i øvrigt kontakte deres borgerrepræsentanter med besked om, at der er tid til at holde fast på Amager Fælled.

For yderligere kommentarer kontakt Enhedslistens budgetordfører, Charlotte Lund, på 6124 0271.