Tusindvis af københavnere søger lige nu efter et sted at bo. Hvert år flytter 12.000 flere til byen, og presset på boligmarkedet får priserne til at stige. Lavtlønnede, studerende og arbejdsløse skubbes bogstaveligt talt ud i kulden. Selv med en normal indkomst er det svært.

Enhedslisten fastholder, at alle har ret til en bolig. Derfor vil vi bygge flere almene lejeboliger i København, som almindelige mennesker har råd til at bo i. Det gælder alt fra familieboliger til små studielejligheder.

Skal alle have tag over hovedet, så skal der tænkes nyt. Vi vil lave forsøg med flytbart byggeri og kollektiver i alment byggeri. Til byens allerfattigste vil vi reservere boliger med særligt lav husleje.

Regeringen skal presses

Sidste år fik Enhedslisten genstartet byggeriet af ungdomsboliger i København. Nu skal to  forsømte årtier indhentes. Samtidig vil vi øge kravene til store byggeprojekter, så der også laves billige lejeboliger, når der bygges nye luksuslejligheder. Det gør flere europæiske storbyer allerede.

Desperate boligsøgende skal beskyttes mod bolighajer og snyd. Oplysning om regler og mulighed for at klage skal stoppe svindel og føre til lavere husleje.

Enhedslisten vil gerne gå meget længere for at skaffe boliger nok. Udvalgte grunde skal øremærkes til billige boliger. Et kommunalt boligselskab kan opføre og udleje lejlighederne. Det gjorde København indtil 90’erne, men i dag stiller regeringspartierne sig i vejen. Derfor vil vi presse regeringen til at ændre holdning, så flere københavnere kan få foden indenfor.

Enhedslisten vil:

• genskabe Københavns kommunale boligselskab
  • bygge 10.000 nye ungdomsboliger inden 2025
  • øge andelen af almene lejeboliger i byen fra 20% til 30%

Se også vores boligudspil: Mere til leje