15. mar 10:26

Der er brug for flere penge og et gennemgribende eftersyn. Det mener Enhedslisten, der bakker op om den massive kritik fra forældre og ansatte af Borgercenter Handicap, der bl.a. tager sig af handicappede børn.

I dag behandler Københavns Kommunes Socialudvalg den massive kritik, der har ramt Borgercenter Handicap. Og kritikerne får opbakning fra Enhedslisten:

- Indenfor den sidste måned har jeg modtaget over 20 henvendelser fra forældre til handicappede børn. De klager over lange ventetider, ingen svar eller forkerte afgørelser. Det er på ingen måde i orden. Så mange klager og whistleblower-sager må få konsekvenser, siger Enhedslistens socialordfører Anne Mette Omø Carlsen.

Socialforvaltningen lægger blandt andet op til et gemmegribende eftersyn af handicapcenteret. Men det kan ikke stå alene, i følge Enhedslisten:

- Vi kommer ikke udenom, at der også er behov for flere penge til handicapområdet. Antallet af handikappede stiger, men bevillingerne følger ikke med. Derfor håber jeg alle partier i Borgerrepræsentationen vil stå sammen om at afsætte flere penge i budgetforhandlingerne til efteråret, siger Anne Mette Omø Carlsen.

For fire år siden var det daværende Handikapcenter København også udsat for kritik. Det førte til omstrukturering og oprettelsen af Borgercenter Handicap. Men nu er den altså gal igen:

- Lige efter sidste kommunalvalg klappede vi alle i hænderne og lovede hinanden, at nu skulle vi fremad på borgercenter handicap. Men nu går det nedad bakke igen. Og det er ikke i orden, siger Anne Mette Omø Carlsen.

Læs Socialforvaltningens indstilling til Socialudvalgets møde i dag her: http://www.kk.dk/indhold/socialudvalgets-modemateriale/15032017/edoc-agenda/089ef6b2-fe44-4b2e-ac14-4d478e32d68b/81126b36-883a-4a38-8dad-d9efbcc11c80