19. apr 13:48

Morten Kabell: Grøn blok på Rådhuset er sprængt, efter at Det Radikale Venstre har skiftet side og kastet sig ind i kampen for en Havnetunnel

Regeringen er klar med sit kommissorium for de videre undersøgelser af en Havnetunnel, der skal gøre det nemmere at køre i bil til og fra København. Til trods for at Havnetunnellen samlet set vil forøge biltrafikken og forværre problemerne med biltrafik i bydele som Østamager, Østerbro og Sydhavn, så melder Det Radikale Venstre sig nu som fortalere for projektet, hvis partiet til gengæld kan få en såkaldt City Tunnel, så bilerne også kan komme nemmere frem på strækningen mellem Bispeengbuen og Amager Boulevard.

”Det Radikale Venstre har med sin opbakning til en havnetunnel desværre meldt sig under bilmafiaens faner på Rådhuset, og dermed er den grønne blok sprængt. Partiet forsøger at retfærdiggøre sin nye kurs med et forslag om at investere yderligere 15 mia. kr. i at forbedre forholdene for bilisterne. Det er en kulsort tankegang. Der er brug for at investere i bedre kollektive transport og cykler, hvis vi vil have et grønnere København med mindre trængsel,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Det Radikale Venstre foreslår, at City Tunnellen delvist finansieres ved at lave et selskab, der skal sælge retten til at bygge huse langs Åboulevard. Dermed lægger partiet op til en yderligere byfortætning af Nørrebro, hvor befolkningstætheden i forvejen er rekordhøj.

”Jeg har været en stor fortaler for at grave biltrafikken på Åboulevard ned og erstatte den med et grønt byrum. Men der er ikke meget grønt i forslaget fra de radikale som hellere vil bygge huse på strækningen. Samtidig melder partiet sig nu under fanerne hos de partier, der er parate til at ofre endnu en stor bid af Amager Fælled for at skabe plads til en havnetunnel. Dermed kommer partiets modstand mod Amager Fælled Kvarter til at klinge hult ,” siger Morten Kabell.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er helt enig i behovet for at sikre mindre biltrafik, bedre fremkommelighed og nye grønne byrum. Men vejen dertil er ikke at investere i bedre forhold for bilisterne. Som påpeget af Trængselskommissionen, skal pengene investeres i kollektiv transport og cykler, mens biltrafikken skal begrænses ved hjælp af roadpricing.