20. jan 09:08, blogindlæg af Ulrik Kohl

KONTANTLØST: Hvis det står til Overborgmester Frank Jensen skal det være slut med at få 1 krone retur for en tom ølflaske.

Overborgmesteren ønsker i stedet et kontantløst pantsystem, som han tror vil få fattige udenlandske pantsamlere til at holde sig væk fra København.

Jensens idé er desværre lige til skraldespanden. Man behøver ikke at besøge mange af supermarkedernes pantindleveringer på Nørrebro og i Nordvest for at blive klar over, at der er mennesker i byen, som har tomme flasker og dåser som eneste levevej. Både danskere og udlændinge.

Overborgmesteren synes de lever et ' uværdigt liv'. Sådan som jeg ser det, er det bare hårdt arbejde - ingen kommer sovende til pant i København. Pantsamlere gør en kæmpe indsats for miljøet ved at sørge for at metal og glas blive genanvendt, og de er med til at forhindre skarpe glasskår på cykelstier og fortov.

Selvfølgeligt er det trist, at der kommer flere fattige udlændinge til byen i disse år. Det sker samtidigt med borgerlige og socialdemokratiske regeringer har gjort flere af danske borgere fattige med deres mange forringelser af sikkerhedsnettet for syge og arbejdsløse.

Over hele Europa vokser fattigdommen, men det er altså ikke på grund af Danmarks geniale flaskepant. De hjemløses landsforening SAND har da også vendt tommelfingeren nedad for Jensens opgør mod flaskesamlerne.

Eneste holdbare løsning er, at politikerne skaber flere - ikke færre - muligheder for fattige kan tjene penge - både her i Danmark og i resten af Europa.

Trykt i Nørrebro/nordvestbladet 18/1-2016

Ulrik Kohl

Medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Hans vision er et grønt og socialt retfærdigt København. Læs mere om Ulrik

Blog af Rikke Lauritzen