6. mar 11:48, blogindlæg af Gorm Gunnarsen

83 procent af de 18-29-årige foretrækker at læse længere tekster af faglig karakter på papir, viser ny undersøgelse fra Bjerg Kommunikation.

Det er et markant resultat for en generation, som har masser af erfaringer med elektroniske tekster fra deres skoletid. International forskning viser samtidig, at brugen af digitale medier forstyrrer hjernens bearbejdning af tekst og at papirbøger omvendt aktiverer langtidshukommelsen, der hjælper os med at forstå komplekse forhold og sætte vores viden og erfaringer i spil. Det er derfor bekymrende, at skolereformen har fjernet skolerne forpligtelse til at anvende bøger og have dem stående på skolebibliotekerne, der nu er omdøbt til " læringscentre".

Det betyder, at skolerne kan vælge at spare bøgerne væk og alene bruge pengene på it, som de i dag er forpligtet til at give elever adgang til. Læringscentrene er pressede, og vi ser allerede nu eksempler på skoler, der udelukkende tilbyder undervisning i e-bøger. Men der hører altså også bøger til et godt skolebibliotek, selv om det kaldes læringscenter. I selskab med en bog forstyrres hjernens kognitive processer ikke og langtidshukommelsen sættes i spil i en grad af fordybelse, som en skærm vil stå i vejen for. Vi bør derfor i København sikre, at eleverne også i fremtiden har adgang til bøger på åbne hylder. Vi skal kalde stedet læringscenter, men det kan stadig rumme et skolebibliotek.

Trykt i Lokalavisen Østerbro 2/3-2017

Gorm Gunnarsen

Medlem af Børne- og Ungdomsudvalget. Kæmper for et grønt og mere lige København.

Blog af Rikke Lauritzen